Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، آش غلغل شوشتری یکی از انواع آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت و پیشینه آن به شهر شوشتر بازمی‌گردد. آش غلغل از آش های محلی شوشتر است که بیشتر در ماه رمضان برای افطار پخته می‌شود و خیلی خوشمزه است. با این حال در سرمای زمستان هم درست کردن این غذای خوشمزه قطعا دلچسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با طرز تهیه این آش خوشمزه آشنا می‌شوید.

مواد لازم برای ۸ نفر

گندم پوست کنده  ۱ پیمانه

لپه باقالی زرد ۲/۳ پیمانه

لوبیا قرمز ۱/۴ پیمانه

لوبیا چشم بلبلی ۱/۴ پیمانه

نخود ۱/۳ پیمانه

عدس ۱/۲ پیمانه

برنج معطر نیم دانه ۱/۳ پیمانه

گوشت گوسفندی بدون استخوان  ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم

پیاز درشت ۳ عدد

نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع به مقدار کافی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

ادویه غالب این آش زردچوبه است

برای تزیین این آش می‌توانید از پیاز داغ فراوان و نعناع داغ استفاده کنید

طرز تهیه آش غلغل شوشتر

مرحله اول

برای تهیه آش غلغل خوشمزه ابتدا یک کاسه انتخاب می‌کنیم، سپس گندم را می‌شوییم و درون کاسه می‌ریزیم و به اندازه‌ای که ۲ بند انگشت بالاتر از گندم باشد آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم ۲۴ ساعت گندم درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا درون یک کاسه جداگانه برنج را اضافه می‌کنیم، سپس کاسه را پر از آب می‌کنیم و اجازه می‌دهیم برنج ۲۴ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه یک کاسه بزرگ و مناسب انتخاب می‌کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله درون کاسه عدس را اضافه می‌کنیم، سپس آب را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم عدس نیز ۲۴ ساعت درون آب بماند. حالا ۴ کاسه جداگانه انتخاب می‌کنیم، سپس به سراغ خیساندن حبوبات دیگر می‌رویم.

مرحله چهارم

حالا نخود، لپه، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی را به صورت جداگانه درون کاسه‌ها می‌ریزیم و روی هرکدام را با آب پر می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم به مدت ۲۴ ساعت درون آب بمانند تا به طور کامل خیس بخورند.

مرحله پنجم

در این مرحله پس از گذشت ۲۴ ساعت ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می‌کنیم و به ۴ قسمت تقسیم می‌کنیم. در ادامه گندم خیس خورده را درون آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی‌اش خارج شود.

مرحله ششم

حالا پیاز را به همراه گوشت و گندم خیس خورده درون قابلمه می‌ریزیم. در ادامه مقداری زردچوبه درون قابلمه اضافه می‌کنیم و تا اندازه‌ای که روی گوشت را بگیرد آب می‌ریزیم، سپس روی حرارت قرار می‌دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله اجازه می‌دهیم گوشت به مدت ۳ ساعت درون آب جوش بماند تا به طور کامل بپزد. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم، سپس حبوبات را درون قابلمه اضافه می‌کنیم و قابلمه را تا نیمه پر از آب می‌کنیم.

مرحله هشتم

حالا قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم حبوبات به مدت ۲ ساعت کاملا بپزد. در ادامه پس از گذشت ۲ ساعت یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می‌کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله نهم

در این مرحله برنج خیس خورده را آبکشی می‌کنیم، سپس درون آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می‌دهیم برنج به طور کامل بپزد و نرم شود. در ادامه زمانی که گوشت کاملا پخت پیاز را جدا می‌کنیم، سپس گوشت را از قابلمه خارج می‌کنیم.

مرحله دهم

حالا گندم پخته شده را درون همان قابلمه با گوشتکوب می‌کوبیم تا کاملا له شود. در ادامه گوشت را ریش‌ریش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه زمانی که حبوبات کاملا پخته شد آن را درون آبکش قرار می‌دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله حبوبات را به گندم پخته شده اضافه می‌کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و گوشت ریش‌ریش را به آش اضافه می‌کنیم، سپس مخلوط می‌کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود.

مرحله دوازدهم

حالا پوست پیاز را جدا می‌کنیم و به صورت خلالی خرد می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب انتخاب می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون تابه می‌ریزیم و بلافاصله پیاز را درون آن اضافه می‌کنیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله وقتی پیاز کمی سرخ شد، زردچوبه را به همراه نعنا خشک اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم، سپس به آش اضافه می‌کنیم. در ادامه نمک و فلفل سیاه را به آش اضافه می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم آش جا بیفتد.

مرحله چهاردهم

در نهایت پس از گذشت یک تا ۲ ساعت وقتی آش غلغل کاملا جا افتاد یک ظرف مناسب انتخاب می‌کنیم، سپس آن را درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم و به همراه پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کرده، سپس سرو می‌کنیم.

منبع: چی‌شی

کد خبر 644882 برچسب‌ها حبوبات سبزی آشپزی - دستور پخت غذاهای محلی فرهنگ غذایی استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حبوبات سبزی آشپزی دستور پخت غذاهای محلی فرهنگ غذایی استان خوزستان مناسب انتخاب می کنیم اجازه می دهیم اضافه می کنیم قرار می دهیم روی حرارت ۲۴ ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای کارگاه «آشنایی با عکاسی در فیلم و سینما» گفت: در سینمای ایران حضور در سمت‌های مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که می‌خواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیل روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم؛ به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفه‌های مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه می‌کنم که ابتدا عکاسی را با فیلم‌های کوتاه تجربه کنند تا روابطی را که میان گروه‌های مختلف وجود دارد، یاد بگیرند.

کار در سینما طاقت فرسا است

عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرسا است و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلان‌ها بارها تکرار شود. برخی فکر می‌کنند عکاسی فیلم کار ساده‌ای است. عده‌ای نیز تصور می‌کنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ می‌کنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب می‌کند. در واقع من شیوه ثبت بسیاری از عکس‌ها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور می‌کنم. برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا می‌کنند، آشنایی ندارند و این مساله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را می‌خوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایده‌هایی جدیدی می‌رسید.

شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد

عابدی با بیان این‌که گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قاب‌های او تاثیر گرفته است، افزود: مثلا می توان‌ برای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مساله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جزو وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند.

وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل می‌کند، سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است. بازیگر مقابل دوربین، پارتنر یک عکاس به شمار می‌رود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.

عکاس فیلم «قرمز» در ادامه این نشست گفت: سال‌ها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار می‌کند و چگونه حس خود را به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می دهد. در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد؛ عده ای کاملا حسی و برخی مبتنی بر تکنیک بازی می کنند، برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد.

عابدی با بیان این‌که در گذشته عکاسی با نگاتیو انجام می‌گرفت و به همین دلیل با دشواری‌های بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها می‌پرداختم. به صورت اصولی در همه فیلم‌ها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط می‌توان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یاد گرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است. یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفه‌ای من داشته است.

یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است

عابدی عنوان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط»، شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکس‌های مربوط به آن شخصیت‌ها می‌توانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.

عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است ولی این باور اشتباه است؛ یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برای من ریسک بزرگی به شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک می‌بیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش می‌دهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی بسیار مهم است و به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد.

عکاس فیلم نمایانگر تجربه تهیه کننده

عابدی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن این‌که زمانی که فیلمنامه‌ای را مطالعه می‌کنم، متوجه می‌شوم کدام قسمت‌ها نیاز به عکس دارد.

وی با یاد کردن از اکبر عالمی بیان کرد: عالمی در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او می‌آموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده می‌کردم.

وی با اشاره به اهمیت نگاه تهیه کننده‌ها، بیان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است.

ماندن در سینما اهمیت دارد

وی درباره چگونگی ورود به سینما گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژه‌های مختلفی معرفی کرده‌ام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمی‌توانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژه‌های مختلف این عرصه را تجربه کردم.

عابدی، گفت: این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه با یک موبایل هم می‌توان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی و عکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوان‌ترها چندان دنبال تجربه‌های تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.

وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاه‌های سینمایی دوره‌هایی را برای افرادی برگزار می‌کنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرده‌اند و دوره‌های مختلف آن را گذرانده‌اند. در این کلاس‌ها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزه‌ها و خصوصا عکاسی صحبت می‌کنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا می‌شدند و این مساله برای آن‌ها اهمیت زیادی داشت زیرا عکس‌ها بسیار دیده می‌شدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارایه آن بسیار گسترده‌تر شده است.

خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است

عابدی درباره شاخص‌های یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست، اولین مساله است و نورسنجی نیز باید به درستی انجام بگیرد و این الفبای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعه‌ای از اکت بازیگر، نورپردازی، صحنه آرایی و شکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب می‌شود. ضمن این‌که نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام می‌شود و به همین علت فرآیند عکس‌برداری چندان وقت گیر نیست.

این هنرمند در پایان یادآور شد: بزگترین عنصری که هر عکاس می‌تواند در کار خود به آن متکی باشد، بهره‌گیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکس‌ها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه می‌کنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکس‌هایی را تهیه می‌کردم. متاسفانه امروزه روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام می‌شود و حتی اندازه قاب را تغییر می‌دهند که اتفاقی بسیار غیرحرفه‌ای است.

کد خبر 6093813 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • اجرای طرح زون بندی شبکه آب شوشتر
  • طرز تهیه کرپ سیب زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده (فیلم)
  • نماد غذای ایرانی به خوشمزگی قورمه‌سبزی!
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • یک شام خوشمزه و آسان برای علاقه‌مندان به بادمجان
  • یک ترفند ساده و سریع: خرد کردن و تیکه کردن اصولی مرغ در ۲ دقیقه (فیلم)
  • این مربا را برای صبحانه نخورید!
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه